dinsdag 28 oktober 2008

Vette vis eten is gezond.... ???!!!

Afgelopen weekend gingen mijn lief en ik naar de visboer. We waren van plan om een mooi stukje vis te halen voor het avondeten. Zondagavond kwamen er gasten eten en we wilden graag een goed stuk vis opdienen.
Nederlanders eten erg weinig vis, dat is gebleken uit vergelijkingen met andere Europese landen. Hoe kan het dan dat het altijd druk is als wij naar de visboer gaan?

Uit alle wetenschappelijke literatuur blijkt ook dat er een hele grote groep mensen is die nooit vis eet. Die groep haalt het gemiddelde omlaag. De variatie is eigenlijk te groot om goed met een gemiddelde te kunnen werken.
Ik woon in Vlaardingen. Vlaardingen was lang de grootste haringhaven van Nederland. Vis eten en Vlaardingen hoort bij de historie. Iemand uit Vlaardingen heet niet voor niks een Haringkop.

We moesten even wachten en we keken naar wat al die andere mensen bij de visboer bestelden. Toen zagen we dat niemand verse vis gekocht. Alle klanten bij de visboer aten vis uit de frituur. Kibbeling, lekkerbek of bakharing.

Vette vis is gezond? Echt.....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je gasten hebben vast erg lekker gegeten van jouw vis.

Misschien kopen veel mensen gebakken vis, omdat ze dat dan zo direct kunnen oppeuzelen.
Veel mensen willen thuis geen vis bereiden omdat het dan gaat "stinken "in huis.
Of men weet niet hoe ze een lekker visje moeten koken, bakken of braden.
Jammer, want het is zo gezond en ook erg lekker.
Sommige mensen vinden het er niet lekker uitzien. Een vis met kop er nog aan, zoals ze in de vitrine liggen nemen ze dan al helemaal niet mee.
Als er nu eens hele koeien, varkens of schapen in een vitrine zouden liggen, zouden die dan ook minder gekocht worden?

JE zei

Ik (E) behoor, tot mijn spijt, ook tot de groep mensen die bijna nooit vis eten. Bij mij in de buurt is echter het probleem dat de vis die beschikbaar is, over het algemeen niet vers is. De vis stinkt vreselijk en ik heb geleerd dat dat een teken is dat de vis niet meer vers is. Om wel verse vis te kunnen eten moeten we een stuk met de auto rijden, naar waar wel een goede visboer zit en ik zeker weet dat de vis wel vers is. Maar ja, dit kost weer benzine en meer moeite en dus komt het er bijna nooit van...

En... er is maar weinig vis dat ik lekker vind en mijn vriend vind het over het algemeen alleen lekker als het gefrituurd is. Dus, ik zou graag lekkere visgerechten op de site willen zien en dan beloof ik dat wij ze gaan uitproberen.

JE zei

Dat is een goed idee! Ik (J) zal proberen een lekker recept te bedenken met vis.
Sommige experts zeggen dat je als je 2 keer per week vis eet, 1 keer vette vis moet eten en 1 keer minder vette vis. Er zitten niet veel omega 3 vetzuren in, maar visstick of lekkerbekjes zijn wel een manier om vis te leren eten.

Binnenkort een visrecept.