maandag 3 november 2008

Culinaire/Gezonde-Tip-van-de-week (3)

Variatie

Ik (J) durf te beweren dat ik gevarieerd eet. Een van de belangrijkste tips van voedingsvoorlichters en wetenschappers is dat je gevarieerd moet eten. Niemand twijfelt daaraan. Maar hoe zorg je op een eenvoudige manier dat je elke dag lekker eet, maar ook gevarieerd eet?

De tip: eet elke dag een andere koolhydraten-bron dan de dag ervoor.

Bijvoorbeeld op maandag eet je aardappels, dan eet je op dinsdag pasta en op woensdag rijst, op donderdag soep met brood en op vrijdag bami. Als je op deze manier denkt is het eenvoudig om je weekmenu te plannen. Als je de koolhydraatbron hebt gekozen kies je de groenten die je erbij eet. Bij de aardappels bloemkool, bij de pasta gevulde tomatensaus, bij de rijst sperzieboontjes en champignons, de soep maak je vers van pompoen, bij de bami een bamigroentenpakket. Als derde deel van je maaltijd komt er nog de eiwittenbron bij. Eet je vlees, vis, vegetarisch, of extra peulvruchten, noten, zaden, zuivel? Op zaterdag en zondag eet je gewoon wat je makkelijk en lekker vindt. Eigenlijk net als de rest van de week, want je eet uiteraard alleen wat lekker is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een herkenbaar stukje. Ik eet zelf ook elke dag wat anders. De ene dag haal ik een opwarmmaaltijd bij de AH en de volgende dag ga ik naar de McDonalds of de Kebabzaak toe. Dit wissel ik de gehele week zo af. 's Avonds neem ik ook regelmatig nog wat nootjes of chips (aardappelen!).

Ben blij dat ik nu een bevestiging krijg van de voedingsexpert. Ik ben dus op de goede weg bezig met mijn voeding.

Ik kijk uit naar de volgende tip hoor!

Anoniem zei

Bas is vast een student.
Moet zelf voor zijn eten zorgen en kan niet aanschuiven aan de tafel van zijn moeder.
Toch heeft zijn moeder hem kennelijk wel meegegeven, dat hij gevarieerd moet eten.

Als het lukt maak ik voor heel de week een menu, zodat ik elke dag iets anders en gevarieerd eet.
Scheelt ook met boodschappen doen.
Probeer maar één of twee keer per week naar de winkel te gaan.
Je loopt dan ook minder kans meer in je wagentje te leggen, dan je van plan was.

Ik moet nu de keuken in.
Bas zal wel bij Kebabzaak staan.