woensdag 15 oktober 2008

Langzaam eten zorgt voor minder energie inname

In het juli nummer van the American Dietetic Association staat een artikel over langzaam eten.
De onderzoeker hielden een kleine studie waarin ze 30 vrouwen te eten gaven. Ze bekeken of de vrouwen meer aten als ze sneller aten of als ze langzaam aten. Het bleek dat de vrouwen met langzaam eten minder energie binnen kregen dan als de vrouwen snel aten. (snel: 645.7±155.9 kcal; langzaam: 579.0±154.7 kcal; P<0.05) Als de vrouwen langzaam aten voelden ze zich ook meer verzadigd (P<0.05).

Natuurlijk is 30 deelnemers niet zoveel. De onderzoeker raden ook aan om meer onderzoek te doen. Ik vind het een mooi resultaat. Het geeft mij meer reden om langzaam te genieten van een goede maaltijd.
J

5 opmerkingen:

JE zei

Toevallig heb ik het hier met een schoonzusje ook over gehad tijdens een heel uitgebreid kerstdiner van een jaar geleden.

Ik ben zelf toevallig een heel langzame eter. Ik houd er toevallig ook helemaal niet van om een gevoel te hebben dat je helemaal vol zitten. En wij hadden het idee dat als je langzaamaan eet, je misschien voorkomt om het punt te bereiken dat je het gevoel hebt dat je helemaal vol zit. Mijn vriend eet supersnel, eet altijd alsof hij dagen niet heeft gegeten ;) en hij bereikt vaak het punt dat hij helemaal vol zit. Ik heb ook vaak bij hem het idee dat hij veel ste veel eet.

Ik vraag me nu af, heeft dat er misschien iets mee te maken? Het lijkt me in ieder geval een interessant onderzoek!

E

Anoniem zei

Je verzadigingsgevoel schijnt zo'n 20 minuten achter te lopen. Dus als je voelt dat je voldaan bent, ben je dat eigelijk al een tijdje. Als je dan heel snel eet, eet je inderdaad snel veel teveel waardoor je daarna ook het gevoel hebt dat je helemaal propvol zit.
Dit heb ik tenminste op de opleiding wel eens gehoord.

JE zei

Ik dacht ook wel eens te hebben gehoord wat Nynke zegt. Als je langzaam eet dan voel je wanneer je vol zit.
Helaas schijnen heel veel mensen tegenwoordig niet meer goed te kunnen voelen wanneer ze vol zitten omdat ze dat signaal altijd negeren.

Maar als je heel langzaam eet, bijvoorbeeld bij een erg lekker buffet, dan kan je juist weer heel veel eten. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik weet ook hoe rot het voelt als je dan teveel gegeten hebt. (schrijf ik op wereldvoedseldag...)

J

Anoniem zei

Haha maar bij zo'n uitgebreid buffet, dan eet je ook met veel (gezellige) mensen erbij. En het is ook wel eens onderzocht dat met hoe meer mensen je aan tafel zit, hoe langer je aan tafel zit en hoe meer je eet. Misschien dat je dan door de gezelligheid ook afgeleid wordt van je honger/verzadigingssignalen?

JE zei

Het was wel een groot feest... Nynke, je hebt gelijk. Er waren veel mensen en het was erg gezelligheid.

Gelukkig werkte mijn verzadigings/honger-gevoel toch nog wel een klein beetje. De dag na het buffet heb ik niks gegeten want ik had totaal geen trek/honger. De perfecte balansdag.