maandag 6 oktober 2008

Smoesjes!!!

Disengagement Beliefs oftewel, vrij vertaald, smoesjes. Om ongezond gedrag in stand te houden gebruiken mensen smoesjes. Het doel hiervan is om bedreigende berichten over hun ongezonde gedrag af te zwakken. Op deze manier behouden mensen hun positieve beeld over zichzelf en voelen zich niet genoodzaakt hun gedrag te veranderen.

Wat ik in mijn omgeving vaak hoor is het smoesje, "ik rook dan wel, maar verder ben ik gezond!" Veel ongezond gedrag heeft ook niet een direct effect op de gezondheid. Merendeel van de rokers zullen pas na vele jaren de negatieve effecten ervan ervaren. Ook al ben je nooit ziek en is je conditie goed, dit zegt niets over de staat van je longen.

Wanneer je stopt met roken en het heeft nog geen blijvende schade aangericht, zorgt je lichaam ervoor dat je longen na ongeveer 7 jaar weer schoon zijn. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen, de negatieve effecten kunnen nog hersteld worden.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik moet zo weg, dus ik kan niet reageren.
Of zou dat een smoesje zijn om niet te hoeven reageren?

Nee hoor, ik neem gewoon even de tijd om wat te schrijven.

Leuk stukje, want het is zo herkenbaar.
Mijn moeder, die suikerziekte had, had geen smoesje maar zei altijd: Ik mag wel eens zondigen.
Dat deed ze dan wel erg vaak.

Mensen zeggen ook wel snel, MAAR....

Wees gewoon eerlijk tegen jezelf. Het gaat toch om je eigen lichaam en leven.

Anoniem zei

Leuk stukje, want het is zo herkenbaar.

Ik ken iemand die pas geleden een elektrische fiets heeft gekocht. Die fiets is alleen maar een reden om zelf maar zo min mogelijk te bewegen, denk ik. En dan goed proberen te praten door te zeggen dat je er soms ook bij moet trappen.

Wees gewoon eerlijk tegen jezelf. Het gaat toch om je eigen lichaam en leven.

Anoniem zei

Mevrouw of meneer anoniem heeft het van de elektrische fiets kennelijk niet begrepen.
Je moet niet soms trappen, maar altijd, anders doet hij het niet.Het is een ondersteuning.
Maar mensen die het toch niet willen begrijpen ga ik niet verder zien te overtuigen.
Misschien fietsen die mensen met zo'n fiets nu meer dan voorheen.
Dus reageer alleen op een stukje, als je ook goed geïnformeerd bent.
Zou wel eens willen horen van anoniem hoe vaak hij of zij de fiets pakt.
Ik doe al mijn boodschappen op een gewone fiets!

JE zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
JE zei

Ik wil even reageren op het woordje MAAR van Berthy.

Wat ik heb geleerd bij mijn studie psychologie, als iemand MAAR zegt moet je het stuk wat VOOR maar komt negeren en luisteren naar wat NA maar komt. Dit is meestal wat die persoon echt denkt en wil zeggen.

En jammergenoeg meestal niet behulpzaam voor de gezondheid.