maandag 20 oktober 2008

Culinaire/Gezonde-Tip-van-de-week (2)

Ik (J) moet eerlijk toegeven dat ik geen 2 stuks fruit per dag eet. Het lukt me niet om elke dag een stuk fruit te pakken. In de zomer lukt het beter dan in de winter. In de winter vind ik een appel zo koud. Ik heb liever een warm kopje thee of soep.
Waar ik geen moeite mee heb is het maken van toetjes. Ik vind het leuk om lekkere toetjes te maken. Een van mijn wintertoetjes: stoofpeertjes! Geen idee hoeveel vitaminen er in stoofpeertjes zitten, maar elk stuk fruit is beter dan helemaal geen fruit.

Hier heel snel het recept voor stoofpeertjes voor 2 personen.

  • Koop 4 mooie Gieser Wildemans peren.
  • Schil de peren met een fijnschiller en laat de peren heel. Snij het stokje er niet af.
  • Doe de peren in een pan.
  • Voeg een kaneelstokje toe, eventueel ook kruidnagels, steranijs, vanillestokje, sinaasappelschil.
  • Liefhebbers kunnen er een (flinke) scheut rode wijn, port of bessenlikeur bij doen. (hierdoor worden de peren mooi rood)
  • Giet kokend water bij de peren zodat ze helemaal onderstaan.
  • Breng het water opnieuw aan de kook en zet daarna de pan op de kleinste pit.
  • Stoof de peertje langzaam gaar en prik regelmatig met een vork om te voelen of ze gaar zijn. Het kan een uurtje duren.

Toch fruit, maar wel lekker warm!

Geen opmerkingen: