woensdag 10 december 2008

vervolg "puur natuurlijk" en E-nrs-fobie

In de VoedingNu van oktober stond een artikel over snoep. Het artikel heeft de titel "snoepjes voor bewustere consumenten". Het is een trend in snoepland om snoepjes te maken die zogenaamd 'bewust' zijn. Een bekende truc is "met echt fruit" en dan blijkt er een half procent fruitsap in te zitten. De producent liegt dus helemaal niet, want er zit echt een heel klein beetje fruit in. Een klein beetje misleidend, maar je kan als consument heel makkelijk in de ingrediëntenlijst zien hoeveel fruit er dan in je snoepje zit.

Meer misleidend vind ik het weghalen van E-nummers achter de ingrediënten. Er zijn mensen die bang zijn voor E-nummers. Waarom mensen bang zijn voor E-nummers is mij overigens niet duidelijk. Maar nu... er zijn dus snoepjes waar volgens de ingrediëntenlijst geen E-nrs in zitten. VoedingNu laat zien dat er op de ingrediëntenlijst van Red Band Truly geen E-nrs staan, maar dat alle hulpstoffen voluit geschreven staan. Geen E-nrs in de lijst, maar zeker wel in het snoepje!

Voorbeelden: Geen E1200, wel polydextrose
geen E965, wel maltitolstroop
geen E330, wel citroenzuur
geen E901, wel bijenwas
geen E100, wel kleurstof carmine

Hoe bedoel je misleidend?!?!
(dit wijst er trouwens ook op dat veel mensen met een fobie voor E-nrs dus eigenlijk geen idee hebben waarvoor ze een fobie hebben, en dus heel makkelijk te misleiden zijn)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn ervaring met snoep in huis hebben is, dat je zo moeilijk kunt stoppen met snoepen.
Dus maar niet inkopen en een echt stuk fruit nemen. Daar staan ook géén E-nummers op, dus geen probleem.
Wel 100% fruit.

Anoniem zei

Er staan dan wel geen E-nummers op fruit, maar ze zitten er wel in geruime mate in! In de meeste appels zit bijvoorbeeld E296, E300 en nog veel meer. Het zou verboden moeten worden!

(stiekem heb ik ook wel een beetje last van E-nummer fobie, ik besef me dat ook ik heel makkelijk te misleiden ben...)

JE zei

Haha, Nynke, je hebt nog gelijk ook!

Daarom kan je beter weten voor welke specifieke E-nrs je een fobie moet hebben. Ik vind varkensharen in brood bijvoorbeeld wel een beetje vreemd. (=E920)
Of E120, karmijn uit schildluizen.

J

Anoniem zei

Hoe kan een leek nu weten, waar een E-nr. voor staat?
Ik schrik als ik lees: varkenshaar en luizen.