vrijdag 19 december 2008

Gezond uiteten (2)

Ik (J) vroeg me al eerder af of gezond en lekker samen kan gaan als je uiteten gaat. Deze week ben ik weer eens lekker uiteten geweest. Mijn gezelschap en ik kregen een verrassingsmenu van de chef. Het was een viergangenmenu, waarvan 2 gangen oorspronkelijk met vlees, maar omdat ik geen vlees eet, kreeg ik vis. Het menu:

  • koud voorgerecht: een ceviche van een witte vis, gemengde sla en korianderdressing
  • warm voorgerecht: zwaardvis van de grill met polenta
  • hoofdgerecht: roodbaars op de huidgebakken, met groenten en een minigroentetaartje
  • nagerecht: panna cotta, bolletje limoncello sorbetijs, kletskop

Culinair? De ceviche was erg lekker. Ceviche is vis gegaard in citrussap. Door de zuren in het sap stollen de eiwitten van de vis. De vis is dus gewoon gaar, maar helemaal niet gebakken. De korianderdressing was lekker bij de vis.
De zwaarvis was goed gegrild. De polenta was niet zo bijzonder. Polenta klinkt exotisch, maar ze hadden ook gewoon aardappelpuree kunnen nemen.
De roodbaars was ook goed gebakken. Er zaten helaas wel een paar graten in. Dat is een beetje jammer. Groenten waren beetgaar en goed. Het minitaartje was verrassend lekker. Het lag verstopt onder de vis, alsof het niks was, maar het smaakte heel goed.
De panna cotta was niet stijf. Panna cotta hoort stijf te zijn. Het was met volle melk of veel slagroom gemaakt want het was lekker romig. Het had geen panna cotta mogen heten, maar een lekkere pudding/vla was het zeker. Limoncello ijs was lekker maar niet heel uitzonderlijk.

Gezond? Ja en nee. Doordat ik geen vlees had, had ik drie gerechten met vis. Niet veel variatie dus. Het was allemaal niet heel vet (behalve misschien de panna cotta?). Ik miste de groenten. Bij het hoofdgerecht kreeg ik één wortel, één asperge, twee cherrytomaten. Dat is gewoon te weinig. Er had best een salade naast gemogen.
Of het toetje gezond was vind ik eigenlijk nooit zo belangrijk als ik uiteten ben. Het toetje is vooral om van te genieten. Geestelijke gezondheid is ook belangrijk.

Eindoordeel? Het eten was erg lekker, hoewel drie keer vis een beetje te veel vis is. Er had zeker meer groenten bij gemogen. Toch voelde het wel gezond doordat de vis lekker licht was en het geheel niet vet leek. Naast weinig vet ook weinig koolhydraten, behalve een lepel polenta en wat brood op tafel, geen andere koolhydraatbron. Geen menu om dik van te worden, wel voldaan!

Geen opmerkingen: