dinsdag 16 december 2008

Cranberry's

Ik zou dit bericht ook onder culinaire/gezonde tips kunnen zetten, maar dat doe ik toch maar niet.
Cranberry's zijn niet erg populair. In kooktijdschriften zie je ze wel eens voorbij komen, maar in de supermarkt moet je zoeken naar verse cranberry's en ze zijn erg duur. Met de feestdagen zie je ze wat meer. Cranberry's en wild zou een goede combinatie zijn, maar daar weet ik weinig van.

Ik weet wel wat van lekkere cocktails! Een van mijn lievelings cocktail is de cosmopolitan. Een goede cosmopolitan maak je met 2 delen wodka, 1 deel cointreau of triple sec, beetje limoensap, en aanvullen met cranberrysap. Cranberrysap is trouwens goed verkrijgbaar in grote flessen van een liter.

En nu blijkt cranberrysap niet alleen goed te zijn voor de blaas (want dat wisten we al), het is ook goed tegen maagzweren. Helicobacter pylori is de grootste veroorzaker van maagzweren en dat vergroot het risico op maagkanker. Bijna iedereen met een maagzweer blijkt H. pylori in zijn maag te dragen. Er was echter nog geen goede preventieve oplossing om H. pylori te weren uit je maag. Cranberrysap blijkt de groei van deze bacterie te remmen en daarmee de kans op maagzweren te verkleinen.
Voor mij reden om mijn cocktails met cranberrysap te blijven maken. Alcohol is ook niet goed voor de maag, maar van mijn 1 liter fles cranberrysap zal ik voortaan maar 1 cosmopolitan maken en de rest gewoon opdrinken.

J

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij eten en drinken ook graag cranberry's.
Gedroogd in de yoghurt en groene thee met cranberry's.
Misschien ook nog eens een cocktail proberen.

Anoniem zei

Ik vind cranberries niet zo lekker, maar volgens mij is het wel steeds populairder aan het worden afgelopen tijd. Je ziet steeds meer hippe thee-smaakjes met cranberrie en drankjes, toetjes, waar ook cranberries aan toegevoegd zijn. Volgens mij hebben cranberries voor 'de gemiddelde Nederlander' best een gezond imago.

JE zei

Ik heb eigenlijk nog nooit verse cranberry's op. Het lijkt me heel zuur. Gedroogd zijn ze lekker, maar waarschijnlijk ook zoeter dan ongedroogd. Ik vind het sap altijd een beetje zuur. Daarom koop ik liever cranberry-framboos. En in de cosmopolitan is een beetje zuur juist wel weer lekker.
Ze hebben inderdaad een gezond imago, net als van die andere (nieuwe) bessen, acai ofzo? -J