dinsdag 10 maart 2009

Gezond uiteten –restaurantweek maart

Kan je gezond uiteten gaan? Gaan gezondheid en culinairgenot samen? In mijn eigen keuken weet ik dat deze twee dingen te combineren zijn, maar is het ook mogelijk om gezond en verantwoord te genieten als je buiten de deur eet?

Deze keer testen we de stelling tijdens de restaurant week in restaurant Level in de Pannekoekstraat in Rotterdam. De restaurantweek is leuk omdat je dan voor 25 euro 3 gangen mag eten. Uiteraard komen er nog kosten bij van drank en eventuele koffie of thee, maar je bent altijd goedkoper uit dan op een gewone avond. Enige nadeel van de avond zou kunnen zijn dat je niet zelf mag kiezen wat je eet. Er wordt wel gevraagd welke ingrediënten je liever niet eet. Ik wil geen vlees, dus krijg ik als hoofdgerecht vis.
Het menu:
-amuse; soepje van bloemkool en parmezaan
-voorgerecht; tartaar van zwaardvis, rivierkreeftjes en een langoustine, met citroenschuim
-hoofdgerecht; gegrilde tonijn met roze peperkorrels, op een bedje van pasta met iets van tomatensaus
-nagerecht; een bolletje ijs, een lepel witte chocolademousse met knettersuiker en een wafeltje

Gezond? Geen slecht menu, maar de groenten ontbreken. Het soepje smaakt duidelijk naar bloemkool dus daar zit groenten in. De pastasaus is rood, dus er zullen waarschijnlijk wel tomaten zijn gebruikt maar er zitten geen duidelijke stukjes in. Er zitten wel stukjes in, maar de oorsprong van deze stukjes is niet bekend. Bij het nagerecht is een dunne streep fruitsaus te vinden, maar dat zou van het Voedignscentrum niet als één stuk fruit mogen tellen. Vet zou ik het menu niet noemen. De tonijn is goed gegrild, niet aangebrand maar wel met mooie bruine strepen. De pasta is een mooie hoeveelheid en niet te veel. Het toetje is te klein om ongezond te kunnen zijn. Of knettersuiker gezond is weet ik niet.

Culinair? De amuse smaakte goed. Misschien net iets te zout, maar wel lekker als smaakmaker aan het begin van de maaltijd. Ik miste er eigenlijk een stukje brood of soepstengel bij. Er werd helemaal geen brood gegeven. Het voorgerecht zag er erg mooi uit. Ik vond het de beste gang van het menu. De langoustine was erg lekker. De tartaar was ook erg lekker. Het hoofdgerecht was daarna een beetje een teleurstelling. Een stuk tonijn op een bedje pasta is niet zo uitdagend. Het smaakte goed, maar de presentatie was ronduit slecht. Het toetje was een beetje weinig en ook niet mooi gepresenteerd. De chocolademousse was lekker, maar een lepel is echt te weinig. Knettersuiker was dan wel weer grappig en maakte het toetje net iets meer bijzonder.

Eindoordeel? Van de prijs werd je in ieder geval niet ongelukkig en dat is ook belangrijk voor je gezondheid! Dit menu miste zowel voor de gezondheid als voor het lekkere wat frisse groenten en mooi fruit. Toch zou ik Level nog wel een keer een kans geven. Al is het maar omdat ze er zoveel lekkere cocktails hebben, overigens bereid met vers fruit.

Geen opmerkingen: