zondag 21 juni 2009

Hé meisje, kan jij je eigen boontjes doppen?

Op mijn werk, op mijn hobbyclubje, iedereen vindt me piepjong. Ze geloven vast wel dat ik voor mezelf kan zorgen. Maar zouden ze weten dat ik nog echt kan koken? Of zouden ze denken dat alle jeugd van tegenwoordig kant-en-klaar eet en alles uit pakjes en zakjes? Ik heb de vraag dit seizoen nog niet gekregen: maar kan ik mijn eigen boontjes doppen?

In de supermarkt vond ik deze week verse tuinbonen. Dit was de eerste keer dat ik verse tuinbonen kocht en dus ook de eerste keer dat ik zelf mijn boontjes moest doppen. Ik ging, vol vertrouwen in mezelf, ijverig aan de slag om mijn boontjes te doppen. Boontjes doppen is best wel tijdrovend! Er zitten 4 of 5 bonen in een peul. Uiteindelijk had ik de bodem van mijn pannetje bedekt met tuinboontjes. Ik houd van de bittere smaak van tuinbonen dus dubbeldoppen leek me niet nodig (en eigenlijk ook iets te veel werk).

Mijn conclusie van het hele boontjes-dop-avontuur? Een meisje van tegenwoordig kan haar eigen boontjes nog wel doppen, maar neemt de tijd niet meer om het te doen. Na een lange werkdag heb ik geen zin om boontjes te doppen en pak liever boontjes uit de diepvries. Misschien niet net zo lekker, maar wel sneller en makkelijk.

J

Geen opmerkingen: