maandag 16 februari 2009

Gezondheid niet op de Huishoudbeurs

De Huishoudbeurs is voor vrouwen en ach ik ben een vrouw en heb thuis de leiding over het huishouden. Dus ik ging afgelopen weekend met een mede-huisvrouw naar de Huishoudbeurs in de RAI. Ik dacht dat de naam Huishoudbeurs een beetje ouderwets was, maar het heeft toch nog steeds veel met huisvrouwen te maken. Van veel vrouwen die er lopen kan je je goed voorstellen dat het huisvrouwen zijn. Ze zien er op een of andere manier typisch uit als huisvrouwen. (Ai, ik ook?) Vrouwen zijn een belangrijke doelgroep. Ze bepalen voor een groot deel welke producten er worden gekocht. Ze bepalen vaak wat er wordt gegeten, welke schoonmaakmiddelen en wasmiddelen er worden gebruikt, welke kleding er wordt gekocht, etc, etc. Niet zo gek dus dat er al meer dan 60 jaar een beurs bestaat waar aandacht wordt geschonken aan al deze producten.

Er was één hal speciaal voor eten en drinken. (Net zoals er hallen zijn voor cosmetica, vrije tijd en mode.) Het is moeilijk te zeggen of er iets van trend te signaleren was bij het eten en drinken. Het was in ieder geval compleet anders dan tijdens KunsthalKOOKT. Het ging vooral om 'lekker'. Verschillende soorten chocolade, snoep, frisdranken, kruidenmixen, worst, en verschillende alcoholische dranken. Er wordt in magazines vaak geschreven dat duurzaam en gezondheid trends zouden worden of al zijn. Duurzaam kwam ik helemaal niet tegen. Biologisch of ecologisch was nergens te vinden. Gezondheid was misschien te vinden in loze claims zoals 'geen kunstmatige toevoegingen', maar meer dan dat dan ook niet. Geen gezonde fruitshakes, salades, groenten, vis, volkoren brood, etc. Alles was voorverpakt in drie dubbele lage plastic en alles kwam regelrecht uit de fabriek. De kraam met speciale patat was erg druk. Volgens de verkoper was het allemaal supergezond want het was patat van 100% aardappel.

Helaas, mijn conclusie: huisvrouwen zijn niet met gezondheid bezig. Die trendwatchers zouden eens op de huishoudbeurs moeten gaan kijken. Ik weet niet waar ze normaal gesproken hun trends watchen, misschien op een beurs zoals KunsthalKOOKT, maar daar komen alleen hoogopgeleiden foodies en yuppen. De vrouwen op de huishoudbeurs, dat is de echte markt.

J

Geen opmerkingen: