dinsdag 6 januari 2009

Gezonde voornemens

Moet je nou wel of niet goede voornemens maken? Sommige experts zeggen van wel en andere experts zeggen weer van niet. Het lijkt mij in ieder geval goed om na te denken over welke dingen je in het nieuwe jaar beter kan doen. Daar kan je als mens toch niet slechter van worden?

Ik (J) heb een gezond voornemen gemaakt. Ik ga proberen om meer fruit te eten. Met de groenten zit het wel goed, maar fruit is een probleem. Als ik 2 stuks fruit per week haal dan is het veel. Gelukkig heeft mijn lief het zelfde 'probleem', dus kunnen we er samen aan werken.

Een begin hebben we al gemaakt. Op onze eettafel liggen momenteel: 1 ananas, 2 appels, 3 bananen, 1/2 zak perssinaasappelen en 8 kiwi's. Met deze voorraad fruit moet het gaan lukken om deze week meer fruit te eten. Ik zal mezelf geen doel stellen om nu elke dag 2 stuks fruit te eten, dat lijkt me te veel om mee te beginnen. Een beter doel is om voor het einde van de week de eettafel leeg te eten. (mits de ananas en kiwi's rijp zijn, uiteraard)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Inderdaad er over nadenken is al meer, dan niets doen.
Bij ons staan er op zaterdag twee volle fruitschalen op tafel.
Mijn echtgenoot eet heel touw twee tot vier stuks per dag.
Ik probeer dat ook, maar heb soms gewoon geen zin het schoon te maken.
Dan is een zak perssinaasappels wel iets makkelijker. Moet je wel even de moeite nemen te persen, maar dan heb je weer voor een paar dagen een sapje.
Fruit is wel lekker, maar het schoonmaken is wat minder aantrekkelijk.
Het gaat me wel te ver, om een bakje schoongemaakt fruit te kopen.
Ik neem zeker wel één stuk per dag,nu dat tweede stuk nog.
Mijn voornemen is minder te snoepen en lekkere trek te stillen met fruit.

JE zei

Ik vind dat schoongemaakte fruit in bakjes veel te duur. Hoewel het wel een oplossing is als je anders te lui bent om het zelf te doen. Knorr Vie is niet vies, maar ook duur. En ik zou het niet volhouden om het elke dag te drinken. Zo bijzonder is de smaak van wortel met fruit ook weer niet.

Toch zeggen sommige deskundigen dat het niet zo erg is als je een fruitsapje drinkt als je anders helemaal geen fruit zou eten. Fruitsapje kunnen echt fruit alleen niet vervangen omdat het nog steeds moeilijk is voor de wetenschap om fruit na te maken omdat ze niet precies weten wat er allemaal gezond is aan fruit (en groenten).
Misschien dat ik nu een appeltje ga eten. Anders komt die stapel fruit nooit op...
J

Anoniem zei

Via foodlog kwam ik op je site terecht:

Drie overwegingen:
- gesneden fruit is niet zo duur per kg als je rekening houdt met het feit dat je normaal 50% weggooit door schillen en snijden. Kortom vergelijk de kg prijs van hele appel met gesneden appel door deze eerst met 2x te verhogen.
- het suikergehalte in met name tropisch fruit is hoog (vergelijkbaar met CocaCola). ivm obesitas dus niet altijd even goed.
- Zie H7 richtlijnen gezonde voeding 2006

JE zei

@DeHeij, dat zijn zeker drie belangrijke overwegingen!
-je hebt gelijk met dat je veel afval hebt. Bijvoorbeeld de ananas, daar hadden we erg veel afval van. Ik koop ze het liefste vers én schoongemaakt op de markt. Dan heb je die troep niet.
-suikergehalte in sommige soorten is inderdaad hoog. En sommige soorten zijn erg zuur. Misschien ook niet zo goed voor je tanden... Verschil met cola is wel dat er in fruit vitaminen en vezels zitten.
-ik ken de richtlijn gezonde voeding niet uit mijn hoofd, maar ik zal het hoofdstuk eens opzoeken. Bedankt voor de tip.

Het is ons trouwens gelukt om bijna al het fruit op te eten. Misschien maak ik binnenkort weer eens appelmoes. Warm fruit heeft nu de voorkeur.

J

Anoniem zei

Appelmoes zonder toevoeging van suiker maar wel met kaneel en dan grof,heerlijk als het nog warm is.
Stoofpeertjes ook zo lekker als ze net gekookt zijn.
Witlofsalade, witlof met verschillende stukjes fruit is makkelijk,zo naar binnen te lepelen. Staat alleen de moeder in de keuken te schillen en te snijden.
Zeker kan er veel suiker in fruit zitten. Maar als er verder geen snoep in huis is en geen frisdrank, dan is fruit in de juiste hoeveelheden toch wel mogelijk. Het biedt meer dan suikers.

Anoniem zei

Zoveel weggooien, als je fruit schilt? Dan schil je toch wel erg dik, denk ik.
Geschild fruit kopen kan toch haast alleen maar duurder zijn, dan zelf schillen. Er komt meer arbeid aan te pas en daar hangt altijd een prijskaartje aan.
Het lijkt haast wel of deHeij geen voorstander is van vers fruit.
Als alle mensen, die last hebben van overgewicht, snoep, koeken,frisdrank, alcohol, en alles waar verkeerde vetten en/of suikers in zitten nu eens vervingen door fruit. Hoe zou het dan zijn als ze op de weegschaal gaan staan?
En natuurlijk niet te vergeten,meer bewegen!

Anoniem zei

Interessante discussie zeg! Ik eet ook altijd fruit uit een bakje. Is wel errug duur, maar ó zo gemakkelijk.

Ik heb wel eens van een wetenschapper vernomen dat het een zeer goed idee zou zijn om in snoepautomaten van scholen, alle marsen en snickers te vervangen door appels en wortels. Hierdoor zouden kinderen veel meer fruit binnen kunnen krijgen!