maandag 22 september 2008

Gezond uiteten?

Kan je gezond uiteten gaan? Gaat gezondheid en culinairgenot samen? In mijn eigen keuken weet ik dat deze twee dingen te combineren zijn, maar is het ook mogelijk om gezond en verantwoord te genieten als je buiten de deur eet?

Afgelopen vrijdag heb ik met twee gezellige tafelgenoten gegeten bij een Italiaan in Utrecht. We besloten om alleen een hoofdgerecht te nemen, want bij een Italiaan krijg je meestal bij je hoofdgerecht al te veel eten om alles op te kunnen. De kaart is bij een gemiddelde Italiaan altijd erg uitgebreid. Veel soorten pizza's, pasta en vlees- en visgerechten. Dat was ook het geval bij deze Italiaan.
Ik besloot voor een gegrilde zeebaars te gaan met saffraansaus en pasta. Bij de vlees- en visgerechten werd standaard patat en salade geserveerd.
Ik kreeg twee op de huidgebakken stukken zeebaars op lintpasta met iets van gele saus (zou de saffraansaus kunnen zijn geweest). Om te delen met mijn tafelgenoot, kreeg ik ook een groot bord patat en een enorme berg rucola met tomaat, wortel en bietjes.


Gezond: zeebaars is een witte vis. Niet erg vet met 3 gram vet per 100 gram. Weinig omega-3 vetzuren, maar ook weinig calorieƫn.
De pasta was erg vet en plakkerig. Ik weet niet of het van de saffraansaus kwam of van een andere roomsaus. De pasta was een mooie hoeveelheid. Niet te veel. Volgens het Voedingscentrum waarschijnlijk een goede hoeveelheid pasta. Maar waarom nog patat? Is het normaal om patat met pasta te eten in Italiƫ? De salade was gezond. Geen vette dressing, alleen een beetje azijn en olie. De salade was vers en bestond uit verschillende soorten groenten.

Culinair: de zeebaars was te lang gebakken. De dunne stukken waren droog geworden. De pasta was niet al dente. De saus was erg romig, maar of er ook echt saffraan is de saus zat betwijfelde ik een beetje. Er zat al een beetje een velletje op de saus. De patat lag op een gewoon bord met twee zakjes fritessaus van Remia. In een restaurant mag het best in een bakje zitten. De salade was vers en knapperig, maar ook wel erg simpel. De salade zag er wel erg fris en vers uit naast de vettige plakkerige pasta op mijn bord. Voor 20 euro had ik meer kwaliteit verwacht.

Eindoordeel? Het hoofdgerecht, zeebaars, was niet zo gezond als je zou denken als je de menukaart leest. Culinair was het nog geen voldoende waard. In dit restaurant gaan gezond en culinair slecht samen!

J

Geen opmerkingen: