dinsdag 30 september 2008

Food trends?


Afgelopen weekend werd er in de Kunsthal in Rotterdam het culinaire festival KunsthalKOOKT gehouden. Drie dagen lang kon er geproefd, gekocht en gegeten worden. Ik heb van alles maar een beetje gedaan. Proeven kan je bij bijna elke kraam. Wijn, chocolade, groenten, olijfolie, cranberries, etc, etc, etc. Alle producten die je kan proeven kan je uiteraard ook kopen. Op het terras was ruimte om lekker te zitten in de zon en iets te eten.
Zijn er trends in foodieland?
Wat opvalt aan alle kraampjes is dat het zo 'puur' mogelijk moet. De meeste kraampjes verkopen één soort product. De verkoper zal je vertellen dat alle ingrediënten puur natuurlijk zijn en er geen chemische stoffen worden toegevoegd. Als er een trend zou zijn, dan zou het 'puur' zijn.
En zijn deze trends gezond?
Gezond is natuurlijk al een lastig begrip, maar stel dat je alle producten zou eten die tijdens KunsthalKOOKT verkocht werden, zou je dan gezond bezig zijn? Ik denk dat je het nog niet eens zo slecht zou doen. Er was wat wijn, goed voor de bloedvaten. Groenten en fruit voor de vitamines. Mooi brood voor de koolhydraten. Opvallend weinig zuivel, maar net genoeg voor wat eiwitten en vetten. Chocolade voor het genot. Vooral pure chocolade, dus weinig vet. Er was weinig vlees, dus weinig verzadigde vetten.
Het ontbrak misschien in genoeg vette vis. Misschien omdat vis slecht te koelen is tijdens zo'n festival? En de 'vissen' die ik heb gezien waren gamba's en oesters. Ook waren er weinig alcoholvrije dranken. De smoothies en sapjes-trend is blijkbaar alweer voorbij.
Conclusie?
Er worden veel mooie producten gemaakt in Nederland. In een gezonde lifestyle past af en toe een minder gezond product waar je goed van kan genieten. Genieten is belangrijk!
J

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook ik was naar KunsthalKOOKT.
Wat me opviel was,de passie waarmee men sprak over zijn product.
Het is goed na te denken over wat je koopt, kookt en eet.
Misschien ontbreekt dat er bij veel mensen aan.
Hoe meer aandacht voor de mooie natuurlijke producten, hoe meer men er hopelijk van doordrongen wordt, dat het beter is voor de mens en beter voor de natuur.
Natuurlijk moet je kunnen genieten, maar alles met mate. TE is nooit goed.
Volgend jaar weer KunsthalKOOKT!

Anoniem zei

Haha, nou Jenny en ik waren juist van mening dat het niet allemaal zo gezond was! Toch wel erg veel chocola, vette worst, en baksels.. Maar wel voor de fijnproevers dan ;)

Anoniem zei

Wat er aangeboden werd was dan misschien te veel, maar volgens mij ging het erom dat de producten natuurlijk waren.
Liever natuurlijk dan niet eens te weten waar iets van gemaakt is. Of dat het zonder liefde gemaakt is. Kunstmatige toevoegingen, waar je ook niet blij van wordt.
De smaak van de producten was echt zoals het hoort.
Tegenwoordig is er weinig smaak meer aan de producten, die snel met kunst en vliegwerk gekweekt worden.
Is het dan nog genieten?
Beter een fijnproever, die bewust kiest, dan een veelvraat die totaal niet geïnteresseerd is wat hij naar binnen schuift.

JE zei

Heerlijk een discussie!
Misschien moeten we eerst een definitie van 'gezond' hebben...
Ik denk dat ik met alle producten die daar werden verkocht best een week elke dag wat anders zou kunnen eten en toch gezond zou koken. Gezond eten gaat ook om de variatie, toch?

De vette worst vond ik wel meevallen in vergelijking met een slow foods beurs eerder dit jaar. Daar was 1/3 van de kraampjes worst of vlees. Ik vond dus dat er weinig vlees was.
J